UGA -97 Opera "Figaros bryllup"
man 10. mar 1997
Lovende UGA-opera med skikkelig tæl
OPERA Utdrag fra «Figaros
bryllup» Av W. A. Mozart Studenter ved Musikkonservatoriet, HiA Et «UGA»-arrangement
på Vaskeriet
Av EMIL OTTO SYVERTSEN
BILDE:
Sangere i «Figaros bryllup»
på Vaskeriet : Bak fra venstre Svein Ivar Ulrichsen,
Liz Miriam Sånum, Anne Sofie Menzen, Tor Håvar Pedersen, Are
Klevan og Gjøril Songvoll. Foran sitter Magritt Elveseter og Øystein
Elle.
KRISTIANSAND: De gjorde det helt selv, og de gjorde det med tæl. En gruppe
studenter ved konservatoriet hadde i går premiere på sin versjon av «Figaros
bryllup» av Mozart, og demonstrerte med all mulig tydelighet at Kristiansand har
uante ressurser, også i operafaget. Mens Opera Sør har det travelt med å
omorganisere seg, og Kristiansand Operakor venter på nye oppgaver, går en gruppe
studenter ved musikkonservatoriet hen og lager opera på eget initiativ.
Fremførelsen i går kveld åpner forhåpentlig for en ny epoke i Kristiansands
og Sørlandets opera-historie. Det viser seg nemlig at konservatoriet «i all
hemmelighet» er i ferd med å oppdra stemmer som allerede nå er i stand til å
mestre mer enn beskjedne oppgaver.
Med en rekke arier, duetter og ensemblenummer fra «Figaros bryllup» stod de
frem på rekke og rad:
Svein Ivar Ulrichsen som grev Almaviva og Gjøril Songvoll som hans grevinne,
Liz-Mirjam Saanum som Cherubino, Øystein Elle som Figaro, Magritt Norunn
Elveseter som Susanna, Anne Sofie Mentzen som Marcellina, Are Klevan som Dr.
Bartolo og Tor Håvar Pedersen som Basilio. En fortellerrolle ble denne kvelden
ivaretatt av Tone Knutsen Haugland, som skal alternere med Elveseter i senere
oppsetninger.
Fortellerteksten kan det godt jobbes mer med. Operasammendrag hører til de
verste utvekster i den samlede litteratur, og egner seg sjelden til sceniske
fremførelser. Jeg anbefaler å konsultere en ekte dikter hvis man ønsker å gjøre
teksten litterært forsvarlig.
Som ensemble gjorde de en kjempejobb, særlig på det stemmemessige plan. Når
det gjelder uttrykk og formidling har de hver for seg sine kvaliteter, men
felles for de fleste er at her gjenstår å skaffe seg erfaring. Og nettopp det er
det de gjør i denne sammenhengen her!
Grev Almaviva fikk en storslagen tolkning av Svein Ivar Ulrichsen. På samme
vis demonstrerte Anne Sofie Mentzen flotte kvaliteter som Marcellina, og da
tenker jeg først og fremst på det rent sanglige. Gjøril Songvoll gjør grevinnen
med bravour, selv om hun snubler i krinolinen rett som det er. Og så kunne man
fortsette med ros, og saktens også ris, til den enkelte, men jeg konstaterer
heller at hele gruppen er verd honnør for sin innsats _ den de yter på scenen,
og for initiativet.
I «orkestergraven» satt Gaute Birklund ved klaveret og som leder, Monica
Granberg, klarinett, Kjell Åge Stoveland, bratsj, Jorunn Køhn, fløyte, Nedim
Praso, cello, Silje Ulvevadet Dæhli, fiolin, Pär Arne Hädeman, fiolin og Ane
Pedersen, klarinett _ altså nærmest som et teaterorkester å regne.
Det hendte man savnet en dirigent når uenigheten om tempi ble for påfallende.
Men stort sett gikk det greit, og som operaledsagelse er besetningen antakelig
ikke så langt borte fra det som til tider kunne skje i Mozarts egen samtid _ man
brukte hva man hadde. Men tenk om noen kunne låne disse studentene et cembalo!
Scenisk er forestillingen så enkel som overhodet mulig, uten at man skal
kalle det en konsertversjon. En lenestol, en mindre stol og et bord er det hele,
og en dør _ essensiell i én scene. Vaskeriets lys-muligheter er også begrensede
i forhold til hva en teaterscene kan by på. Sceneplassen er liten, men stor nok
til at aktørene hadde det mer enn travelt med å skifte ben en gang i blant. Noen
har mer scenetrening enn andre, og det hendte nok at man syntes en og annen var
heller keitete i de litt overveldende kostymene.
Men slik skaffer man seg trening. Og til forskjell fra en konsertversjon, får
de opptredende i denne versjonen øvelse i å forholde seg til hverandre _ noe
medhjelper og instruktør Ole-Bernt Kristoffersen nok har medvirket forløsende
til. Så hva nøler man etter_ Her er stemmer og iver nok til mang en kammeropera.
Er det ikke det man har etterlyst, for eksempel fra Agder Teaters side_ Disse
studentene må brukes før de forlater byen for godt!Forestillingen gjentas i
Musikkens Hus den 6. april og i Grimstad kulturhus den 10. april.
Emil Otto Syvertsen...
|