![]() |
|
|
Min kultursmak i 2000-åra
Jeg søker her å vise hvilken
kultursmak jeg har hatt opp gjennom årene.
Den første og hittil eneste sangen jeg husker fra 50-tallet er "Lille-Grethe" (Kausland) med "Teddien min", Beatles dominerte 60-tallet. På 70-tallet ble det åpnet opp for flere forskjelligheter. 80-tallet hadde et stort spenn, og mye scenemusikk. Og mer ble det på 90-tallet Men det er en tid for alt. |
E-mail me | |
![]() ![]() |
||
Vi er enige om at det man liker av kultur er avhengig av hvilke kilder
man har tilgang til. Kanskje var det på tide å oppleve noe snarere enn å sørge for at andre opplevde. På 45 år hadde jeg ikke vært på ferie i utlandet. Nå tok min gode venn Sture Johnsen tak og dro meg med til Portugal. Der var det en del musikalsk å opplevelser. En øl-festival hvor man spilte keltisk-inspireret musikk og litt genuin portugisisk musikk, kallet fado. I 2002 dro Fellesbasaren på turne rundt om i Agder: Vennesla, Mandal, Grimstad og Birkeland. Jeg organiserte og dokumenterte sammen med Kristin Søvik, en dame som var kommet inn i mitt liv. ![]() Fra siste prøve før turnéen: Barnekoret danser og synger og mannskoret kribler etter å være med. Fordanser: Tone Mæsel Syvertsen. Jeg holder mikrofonen, Kristin tar bilde ![]() På turné; i Imåshallen, Grimstad: Jens Olai Justvik foran hele ensemblet, Hepterkjerr-jentene og mannskoret Gaasehud. Foto: Kristin Søvik. På tur til London vinteren 2004 med Det Dramatiske Selskab fikk jeg med meg "Bombay Dreams", produsert av A.L. Webber. Ikke min greie Senere i 2004 satte Det Dramatiske Selskab opp "Kuler i solnedgangen" en musikal med tekst av Klaus Hagerup og musikk Egil Kapstad. Med meg som teatersjef og Kristin som assistent. Regi Alex Scherpf/Ole Geir Feste. Vi var fornøyd med det kunstneriske resultatet, men det koster. ![]() ![]() Marius Lien fikk en rolle utenom manuskriptet og kom inn på Teaterskolen. Og gjorde karriere kunstnerisk. I 2002 ferierte Kristin og jeg i Lisboa og fikk med oss turist-Fado. Med tips om hvor vi kunne finne ekte fado reiste vi nedover igjen sommeren 2004. Og trodde vi kunne reise tilbake etter en dag. Etter en kveld på "A Baiuca" i Alfama, Lisboa ![]() Og sjefen for opplevelsen kom like godt fra Larvik, Norge. Vigdis Yran Dale. ![]() "Fado" betyr "skjebne", fra det latiske ordet "fatum". Opprinnelsen til denne melankolske sangstilen er uviss, men menes å ligge i det 19de århundres ballader. Basert på en historie, lidenskap eller et dikt, ofte improvisert, framføres fado med intensitet og sjel. Sangeren akkompagneres av en 12-strengs Guitarra Portuguesa (lignende en pæreformet, middelalder-lutt) og Viola(er) (gitar). Sangen er altså litt som de norske stev, som Kristin utvekslet med Vigdis. I 2006 ble stam-puben nødt til å legge ned, og de loddet derfor ut avskjedspresanger. Vi fikk billetter til Quart-festivalen og jeg fikk overvære min første Quart-konsert. Med Depeche Mode. Sør Arena åpnet som fotballbane i 2007, og allerede samme sommer ble det arrangert konsert der: ![]() Først ut var Elton John med piano og lite orkester. Med blå, runde briller ved flygelet. Proff og avbalansert høstet han jubel fra de nær 20000 fremmøtte da han dro i gang sine kjente låter. En to-timers musikalsk reise. ![]() Så i 2008 var det tid for Dolly Parton. Klassikere og nyere stoff til begeistring fra de nær 10000 frammøtte. Selv etter å ha passert 60 hadde hun en stemme som flørtet like uhemmet som en ung kvinne så vidt ute av ten-årene. Dolly holdt seg godt, men, som hun sa: Gud bedre hva det koster. Ingen selvhøytigelighet der i gården, selv om alle fotografer måtte holde seg ca 100 meter vekke fra scenen. Så begynte vi å følge mannskoret Gaasehud. ![]() Først julekonsert i Søm kirke desember 2008. ![]() Så som mannskoret "Øya" i fellesbasaren 2009 ![]() Og deretter sommerkonsert i Hestehagen 2009 ![]() med gjesteartist Ole Paus. Ringen fra russefeiringen var sluttet Alle bilder på denne siden er tatt av Kristin Søvik Så var det klart for et nytt 10-år... |